Wednesday, February 28, 2024

త్యాగరాజ పంచరత్నాలు

త్యాగయ్య వారి పంచరత్న కృతులు వరుసలో
  1. జగదానందకారక - నాట రాగం
  2. దుడుకుగల నన్నే - గౌళ రాగం
  3. సాధించనే ఓ మనసా - అరభి రాగం
  4. కనకనరుచిరా - వరాళి రాగం
  5. ఎందరోమహానుభావులు - శ్రీ రాగం

Courtesy:  త్యాగరాజ పంచరత్నాలు

ప్రశ్న ఏంటంటే, త్యాగరాజులవారు అన్ని కృతులు వ్రాసినా వీటినే ఎందుకు పంచరత్నాలన్నారు?

మీకేమైనా తెలుసా?


~సూర్యుడు :-)

3 comments:

Zilebi said...

పాపులారిటీ

సూర్యుడు said...

అవునా, అంతేనా? ఇంకా వీటి వెనకాల ఏమైనా ముఖ్యమైన కారణమేదైనా ఉందనుకున్నాను.

సూర్యుడు said...

https://en.wikipedia.org/wiki/Pancharatna_Kriti

నేను ముందే ఇది చదివి ఉండాల్సింది.

The melodic forms of these compositions (Nata, Goula, Arabhi, Varali, Sri) are the five Ghana ragas of Carnatic music, also called the ghanapanchaka. These five ragas lend themselves to elaborate improvisations.[2] They are so called because they are suited for playing tanam on the veena. Nata and Varali are the most ancient of the Carnatic ragas and date back to over a thousand years ago.

A particularly difficult musical challenge has been taken up successfully by Tyagaraja in three of these compositions. The raga Naata has a particularly distinctive use of the dhaivatam note or swara (A in the C scale of Western classical notes). Tyagaraja has avoided the dhaivatam completely in the first Pancharatna Kriti without losing the swarupa, or character, of the ragam. Similarly gandharam is a note of some beauty in Goula (E in the C scale). Tyagaraja has made minimal use of this note, without losing the character of the ragam. Finally, he avoids dhaivatam in Sri ragam, again a note that is present in some very characteristic sancharas (phrases) of this ragam.